Driftsregnskapet for 2023 viser et regnskapsmessig mindreforbruk/overskudd på 4 412. Netto driftsresultat endte på 7 024. Drift og aktiviteter er i hovedsak gjennomført iht. vedtatt budsjett. Driftsinntekter var i 2023 på 214 001, mens driftskostnader utgjorde 214 281.
Alle tall er oppgitt i 1 000
Kirkelig fellesråd har bevilgninger fra Trondheim kommune som viktigste inntektskilde for drift av kirke/menighet, administrasjon og gravplasser. Kommunalt tilskudd utgjorde i 2023 ca. 59 % av driftsinntektene. Dette er 1 % mindre enn for 2022.
Gravplassområdet har i tillegg inntekter gjennom festeavgifter for gravsteder, utleieforhold og tjenester ovenfor utenbysboende og for stell av graver.
For området Kirkeliv (kirke og menighet) tilkommer statlige tilskudd til trosopplæring samt diakon- og kateketstillinger. Utleie av kirkene til konserter og arrangement m.m. gir også inntekter.
Pensjonskostnader har økt markant siste årene. Det er spesielt reguleringspremie til Trondheim kommunale pensjonskasse (TKP) som har økt. De regnskapsførte kostnadene var i 2023 på 14 866, som er 1 061 lavere enn budsjettert. I tillegg benyttet KFiT i 2023 hele premiefondet i TKP for å finansiere økning i reguleringspremien, til sammen 8 700. Samlede pensjonskostnader utgjorde med dette 23 566 i 2023. Pensjonskostnader utgjør med dette 17,1 % av samlede lønnskostnader i 2023, mot 13,2 % i 2022. Merkostnadene til reguleringspremie ble i 2023 ikke kompensert av Trondheim kommune.
Totalt er det i 2023 gjennomført investeringer for 75 965, hvorav 31 260 er investert innen området kirkebygg/adm. og 44 705 innen gravplassområdet. Investeringskostnadene er finansiert med tilskudd fra Trondheim kommune, andre statlige etater, mva.-refusjon, salg av driftsmiddel mv.
Kapitalinnskudd til Trondheim kommunale pensjonskasse er ført over investeringsregnskapet med 829.
Kirkevergens stab, Bygg og eiendomsavdeling og Økonomi og administrasjon ivaretar felles funksjoner og kostnader for hele virksomheten.