Den norske kirke i Trondheim er organisert i 16 sokn, som er distriktet hvor medlemmene bor. Hvert sokn er representert gjennom to folkevalgte organer, menighetsrådet i det lokale sokn og Kirkelig fellesråd i Trondheim (KfiT) som et fellesorgan. Fortsatt reguleres oppgave- og ansvarsfordelingen mellom menighetsråd og fellesråd med basis i tidligere kirkelov.
Foto øverst på siden: Nidarosdomen. Foto: Kjetil Aa.
Fellesrådet forvalter, rehabiliterer og har driftsansvar for alle kirkebygg, kapeller og gravplassanlegg i Trondheim. KfiT drifter lokale preste- og menighetskontor, er arbeidsgiver for alle kirkelige ansatte unntatt prestene, og har ansvar for å utarbeide overordnede mål og planer for den kirkelige aktivitet i kommunen. KfiT vedlikeholder alle kirkegårder og tilrettelegger for all gravferdsvirksomhet, uavhengig av tro og livssyn.
Kirkelig fellesråd ledes etter vedtatt verdiplattform:
«Den norske kirke i Trondheim skal være en bekjennende, åpen, tjenende og misjonerende folkekirke. Den norske kirke i Trondheim er og skal være tydelig og relevant, og med basis i vår felles tro formidle evangeliet. Videre være en aktiv samfunns- og kulturaktør. Vi skal være tilstede der folk lever og bor. Vi skal tilby fellesskap og være en engasjert samfunnsaktør gjennom gudstjenester og kirkelige handlinger, trosopplæring, kirkemusikk, diakoni og andre aktiviteter. Den norske kirke i Trondheim skal kjennetegnes av samarbeidsvilje og solidaritet i og mellom menighetene og i og med det samfunnet vi er en del av.»
Oversikt over organisering av råd, utvalg, avdelinger og menigheter

KfiTs hovedansvars- og arbeidsoppgaver
- Overordna mål og planer for den kirkelige aktivitet i byen
- Arbeidsgiveransvar inklusive personalledelse og personalforvaltning for alle ansatte i menigheter, gravplassvirksomhet og sentraladministrasjon med unntak av prester.
- Tilrettelegging og deltakelse i kirkelige handlinger
- Gravferdsvirksomhet
- Drift og forvaltning av kirkegårder/gravlunder
- Bygg- og eiendomsforvaltning med rehabilitering og utbygging
- Økonomistyring og regnskap
Likestilling, inkludering og mangfold
KFiT arbeider aktivt for likestilling, inkludering og mangfold (LIM).
Vår personalpolitikk slår fast at alle skal behandles likeverdig og med respekt uansett bakgrunn, kjønn, seksuell orientering, livssyn, funksjonsevne og etnisk eller kulturell tilhørighet. Som statistikken for 2024 viser har vi bedring i likestilling mellom kjønnene med tanke på lønn og på sammensetning av ansatte. Vi har et tett samarbeid med NAV og Prima med tanke på inkludering av personer med behov for arbeidsutprøving og jobbtrening. Dette samarbeidet har vi videreutviklet i 2024 gjennom tydeligere samarbeidsrutiner og forventningsavklaringer, både når det gjelder krav til kompetanse (formalkompetanse, ferdigheter og holdninger), KfiT sine muligheter for tilrettelegging og KfiT sine behov for bistand fra NAV og Prima for å lykkes best mulig med dette arbeidet.
Antall fast ansatte viser en relativt jevn kjønnsfordeling virksomheten sett under ett, med uendret fordeling fra 2023 til 2024:
Fast ansatte 2024 | Lønn 2024 | Antall Ansatte 2024 | I prosent | LØNN 2023 | Antall ansatte 2023 | I prosent |
---|---|---|---|---|---|---|
Kvinner | 610 556 | 96 | 55% | 575 859 | 93 | 55% |
Menn | 620 736 | 79 | 45% | 597 501 | 77 | 45% |
Årslønn gjennomsnitt | 615 152 | 175 | 100% | 585 661 | 170 | 100% |
Kvinners andel av menns lønn har gått opp med ca. 2 % fra 2023 og utgjør i 2024 98,4 %.
KFiTs ledergruppe har en jevn kjønnsbalanse der hvert kjønn er likt representert.
Kirkelig fellesråd i Trondheim settes sammen ihht. forskrift om valg av medlemmer. Fellesrådet består av ett valgt medlem fra hvert menighetsråd, ett medlem fra kommunen og ett geistlig medlem. Hvert medlem har ett varamedlem. Det enkelte menighetsråd utpeker på fritt grunnlag sitt medlem til Kirkelig Fellesråd.
Sammensetningen i Kirkelig fellesråd var i 2024 denne:
totalt | menn | % | kvinner | % | |
---|---|---|---|---|---|
Faste medlemmer | 18 | 10 | 56% | 8 | 44% |
Varamedlemmer | 18 | 9 | 50% | 9 | 50% |
Sum | 36 | 19 | 53% | 17 | 47% |
Det er en liten overvekt av menn i KFiTs styre i 2024. Denne er imidlertid vesentlig mindre enn i 2023.
HMS-arbeid og sykefravær
Det er innrapportert et arbeidsuhell med alvorlig skade og et arbeidsuhell uten alvorlige skader KfiT i løpet av året. Nødvendige tiltak er i iverksatt. Det er ikke meldt om alvorlige brudd på sikkerhetsrutiner. Det er meldt om psykososiale forhold som har krevd strakstiltak og videre tiltak som det vil jobbes med i 2025. Utover dette er det ikke meldt andre hendelser som gjelder helse, miljø og sikkerhet for de ansatte. Arbeidsmiljøutvalget hadde 4 møter i 2024, og alt av lovpålagte helseovervåkning er gjennomført. Det er avdekket at det må utarbeides nye rutiner og systemer for å avviksrapportering og – håndtering.
KFiTs måltall for sykefravær er 5 %. Legemeldt sykefravær for tredje kvartal 2024 ble på totalt 5,7 %. Fraværsprosenten inkluderer ikke egenmeldt fravær, fødselspermisjoner eller fravær grunnet syke barn mv. Tallene for hele 2024, inkludert fjerde kvartal, er ikke klare før i starten av mars 2025.
IA-avtalen opphørte 31.12.2024. KfiT viderefører innholdet av avtalen inntil videre.
Høsten 2023 ble det gjennomført en landsomfattende medarbeiderundersøkelse som KfiT var en del av. Hver avdeling har mottatt sine respektive resultater og det er jobbet med undersøkelsen i alle avdelinger og staber igjennom 2024. HR avdelingen har bistått alle enheter i arbeidet med gjennomgang og utarbeidelse av handlingsplaner. For avdeling kirkeliv var HR, avdelingsleder kirkeliv og prost ute sammen og deltok sammen med stabene i menighetene i arbeidet med oppfølging av medarbeiderundersøkelsen. Funn i undersøkelsen som omhandler flere enheter vil bli fulgt opp fra kirkevergens ledergruppe.
I andre kvartal 2024 startet planleggingen av vernerunder av kirkerommene. Vernerunder av denne karakter er ikke gjennomført tidligere og skal danne grunnlaget for et tettetere samarbeide om HMS-området på tvers av arbeidsgiverlinjene. Vernerunden har hatt fokus på tre profesjoner i kirkerommet, prest, kantor og kirketjener. Dette utelukker ikke de øvrige profesjonene, men det er vurdert som en god start for å etablere rutiner for senere vernerunder. Selve gjennomføringen av vernerundene startet i tredje kvartal og vil pågå inn i første kvartal av 2025.
Krise- og beredskapsplan
Det er utarbeidet en ny krise- og beredskapsplan for KfiT. Planen er behandlet i AU og vedtatt i Fellesrådet 23.10.2024. Videre arbeid vil være å operasjonalisere og digitalisere planen.
Kompetanse og utvikling
For å fylle kvalifikasjonskrav til fagstillinger i KfiT, har det i løpet av 2024 vært ti personer i aktivt studieløp. To av disse fullført sin fagutdanninger innen diakoni i løpet av året, mens de øvrige åtte fortsetter i et utdanningsløp for å gjøre seg kvalifisert til stiller de er tilsatt i. I tillegg avsluttet to andre ansatte sine videreutdanninger innen tekniske fag i løpet av 2024. Ved utgangen av 2024 var totalt ni personer under utdanning i regi av fellesrådet.
I 2023 ble det meldt inn behov for opplæring i flere av våre systemer. Det ble gjennomført fysiske kurs i Public 360, Kirkens lokale skrivebord og Xledger. I tillegg er det gjennomført fysisk kurs i Sykefraværsoppfølging for alle ledere, AMU og tillitsvalgte.
Våren 2024 ble det gjennomført pålagt kurs for verneombud, medlemmer av AMU og ledere med personalansvar. Det ble avholdt kurs i i brannvern for ledere og de som har rollen som brannvernleder. I tillegg ble det gjennomført kurs i livreddende førstehjelp. Tilbudet ble gitt til alle ansatte.
KfiT har anskaffet Learnifier som læringsportal. Løsningen gir oss mulighet til å lage egne digitale kurs som møter virksomhetens behov. I 2024 ble det opprettet egen digital onboarding i portalen og løsningen vil videre brukes for å bygge målrettet kompetanse for ansatte og ledere.
Rekruttering
I løpet av 2024 avviklet 14 personer sitt arbeidsforhold i KfiT, noe som gir en turnover på 8,0%. 9 gikk over i pensjonistenes rekker, mens de øvre 5 valgte å slutte i sin stilling i fellesrådet av andre grunner.
Antall faste ansatte økte fra 2023 til 2024 med fem personer. Bakgrunnen for dette er at det i slutten av 2023 var flere vakante stillinger med tilsettinger i 2024, samtidig som det er opprettet en ny stilling i løpet av 2024.
Gjennomsnittlige søkertall på ledige stillinger er rimelig stabilt. I 2024 fikk vi i gjennomsnitt 9,6 søkere per stilling, i 2023 var dette tallet 9,7. De stillingene som trekker ned gjennomsnittet er stillinger med fagansvar. Av fem utlysninger av stillinger med fagansvar, var det kun to av stillingene som ble tilsatt med søker som oppfylte kvalifikasjonskravene. De øvrige fagstillingene må KfiT selv påta seg kostnadene med å gjennomføre et kvalifikasjonsløp.
Utdanningsmessa
I vårt arbeid for økt rekruttering og synlighet, var vi som så mange år tidligere med på Utdanningsmessa 2024 i Trondheim spektrum. Å møte ungdommer og vise frem de mange og ulike yrkene som kirka har å by på, er fantastisk, og de som stilte opp på stand gjorde en formidabel jobb med å komme ungdommene i møte og snakke om mangfoldet av jobber. Tusen takk til Nidaros bispedømme for godt samarbeid om Utdanningsmessa også i 2024.
Alle foto: Yngvil Bjellaanes.