Digitalisering er et strategisk satsingsområde for Kirkelig fellesråd i Trondheim. Gjennom digitale løsninger forenkles og effektiviseres arbeidsoppgaver, prosesser og kommunikasjon på tvers av avdelinger og roller, mellom virksomheter og ut mot publikum. Teknologi og digitale løsninger skaper muligheter for virksomhetsstyring og utvikling, og har vært en viktig premiss ved gjennomføring av omstilling og endring i fellesrådet med sentralisering av administrative oppgaver og styrking av ledelse med utvikling i kjernevirksomheten i menighet og på gravplassområdet. Gjennom digitale løsninger styrkes samhandlingen og bidrar til å bedre kvalitet og tilgjengelighet til kirkens tjenester og tilbud.
Kirkelig fellesråd i Trondheim deltar aktivt i digitaliseringsarbeidet i Den norske kirke gjennom felles styringsmodell, sikkerhetsutvalg og i utvikling av konkrete løsninger. Kirkevergen er også styreleder for Kirkepartner som driftsleverandør til Dnk. Nye felles løsninger det har vært jobbet med i 2022 er bl.a. nytt lokalt skrivebord med MS Office 365, felles læringsportal, varslingssystem, ansatt- og organisasjonsregister, nøkkeltall og statistikk, Kirka mi (skjer i kirken), digital forhåndsstemming til kirkevalget, utvikling av Den norske kirkes medlemsregister, nytt Intranett og felles avtale for lønn, personal og regnskapssystem. Enkelte av disse løsningene er allerede på plass mens andre er pågående utviklingsarbeid.
I 2022 har hovedfokus i KfiT vært overgang til nytt lokalt skrivebord og innføring av MS365. Dette er en ressurskrevende og tidkrevende prosess som omfatter oppgradering av maskinvare, nytt oppsett av pc’er for alle ansatte, flytting av filer og programmer til skybaserte løsninger, og opplæring i nye løsninger. Ellers er det jobbet med innføring av løsninger for sikker digital post og eDialog, historisk arkiv, automatisering av regnskapsarbeidet, og forbedringer i de kirkelige fagsystemene. Samtidig er det i løpet av de siste to årene investert i etablering av kommunikasjonslinjer i de fleste kirkebygg som tilgjengeliggjør bruk av IKT og strømmetjenester.
Satsingen på digitalisering har flere viktige bærekraftsperspektiver ved bl.a. å bidra til økt livskvalitet og likeverd med forenkling og tilgjengeliggjøring av tjenester for alle innbyggere. Det vil bidra til utvikling av bærekraftig infrastruktur, redusert reisevirksomhet, redusert utskrift/papirforbruk, forenkling og effektivisering av arbeidsprosesser og forenkling av kommunikasjon og samhandling.
Utvikling av fellesløsninger er ressurseffektivt og stimulerer til samarbeid om bærekraftig løsninger. Det er mange sammenhenger mellom digital teknologi og bærekraftig utvikling som vil ha et sterkere fokus i den videre satsingen i tråd med mål og strategiplanen.
Vi bygger en dyktig og modig kirke som aktivt samhandler internt og med andre for å nå felles mål. Vi skal være et utforskende og lærende fellesskap som bidrar i utvikling av kirkens tjenester og tilbud for og sammen med medlemmer, frivillige og innbyggerne.